Intensiteiten
Wat vaak bij hoogbegaafde kinderen word gezien is dat ze zo intens zijn, ze zijn vaak erg veel en voor al altijd áan’. Dit is een belangrijk kenmerk voor hoogbegaafde.
Vaak hebben we het dan over de overexcitabilities of prikkelgevoeligheid.
Iemand kan op verschillende vlakken gevoelig zijn zoals:
Psychomotorisch
- Heeft veel energie.
- Wordt mogelijk extra druk bij spanning of onzekerheid.
- Rusteloosheid, nervositeit en druk/snel praten.
- Wilt graag ‘doen’.
- Rusteloosheid kan leiden tot onnauwkeurigheid.
- Maar zoekt ook nieuwe uitdagingen of projecten.
Emotioneel
- Ervaren van groot scala aan emoties. Maar voelt ook vaak emoties van andere.
- Overweldigd raken door emoties van zelf en anderen.
- Terugtrekken bij overprikkeling.
- Existentiele vragen, hang naar diepgaande relaties.
- Sterk rechtvaardigheidsgevoel.
- Aandacht voor morele conflicten.
Zintuiglijk
- Zintuiglijke waarnemingen, muziek, kunst en schoonheid worden intens beleefd.
- Staat graag in het middelpunt van de belangstelling.
- Snel geirriteerd door harde geluiden, fel licht, kriebelende labeltjes, etc..
- Mogelijk concentratieproblemen en impulsiviteit.
Intellectueel
- Veel denken, bevragen, analyseren en verbanden herkennen.
- Leerhonger en nieuwsgierigheid, sterke ‘wil tot weten’.
- Veel denken, begrijpen van achterliggende redenen.
- Interesse in theorie, abstractie en probleemoplossing.
- Soms ook eindeloos discussiëren.
- Altijd op zoek naar nieuwe invalshoeken.
Verbeeldend
- Kan goed visualiseren en conceptualiseren, ziet gedachten en verhalen als het ware voor zich.
- Vaak een voorliefde voor fantasie, kunst, drama, humor, poezie en beeldend taalgebruik.
- Bij stress vluchten in fantasie (ook lezen) of overmatig grappen maken.
Van je intensiteiten je kracht maken.
Het is belangrijk je te onthouden dat overexcitabilities krachten van een kind (of volwassene) zijn en geen klachten, zoals vaak gedacht wordt. Vaak worden ze uitgelegd in negatieve zin als dingen waar je last van hebt – zoals licht, geluid, labeltjes, teveel fantaseren, niet stil kunnen zitten – maar dit is niet hoe Dabrowski dit bedoelde. Ondanks dat het wel erg moeilijke kan zijn al die intensiteiten. Zouden deze overexcitabilities juist energie moeten geven.
Met mijn prikkelstorm traject leren de kinderen meer over hun intensiteiten en zullen ze deze wat beter gaan voelen en er mee leren om te gaan.
Als de omgeving de intensiteit niet begrijpt.
Intensiteit kan dus een enorm fijn gevoel geven als je bijvoorbeeld intens kan genieten van de natuur of een muziek stuk. Maar het word lastiger als de omgeving dat niet begrijpt, dan gaat het vaak om het te veel aan energie hebben of het niet stil kunnen zitten. Deze uitingen ontstaan vaak door stress en dan slaan we er in door, dit is lastig voor de omgeving maar ook voor het kind en ouders.
Vaak worden deze uitingen (ten onrechte) gezien als symptomen van bijvoorbeeld ASS of ADHD. Aan gezien het gedrag er van buiten af het zelfde uit ziet, heeft het dus een andere oorzaak.
Ook daar zien we veel onbegrip omdat dit een ander aan pak vereist van de ouders naar het kind toe. Hiernaar kijken met de focus op de achterliggende kracht en op groei geeft ruimte!